Overspannen (of erger)

20 oktober 2018 Geen categorie 0 Comments

Overspannen (of erger)

Een burn-out. Dat overkomt mij vast niet. Want ik luister goed naar mezelf. Ik eet gezond. Ik sport. Ik ga meestal op tijd naar bed. Ik ben matig met alcohol. Dus die burn-out gaat mijn deur vast voorbij.Maar steeds vaker hoor ik mezelf klagen over ‘moe in mijn hoofd’. En als iemand me vraag hoe het op mijn werk is, haal ik diep adem, glimlach en dan voelt het alsof ik sta te liegen als ik zeg: ‘Leuk, uitdagend. Ik leer nog steeds veel. En ja, die op handen zijnde fusie, dat overleef ik ook wel. Haha. Vorige keer is het ook goed afgelopen, dus het zal nu ook wel goed komen. En die reistijd, ach joh, schouders eronder en gaan. Thuis goed regelen. De jongens worden steeds zelfstandiger.’ Totdat een vriendin tegen me zegt: ‘Als ik in de trein zit en geen puf meer heb, denk ik gewoon aan jou, want jij hebt het nog veel zwaarder.’ 

Ik lach en kijk stoer, maar man, ik kan wel janken. En even later doe ik dat ook. Want mijn vriendin kan goed luisteren. Het gekke is, soms hoor ik mezelf dingen zeggen die tegelijkertijd in mijn achterhoofd alle alarmbellen af laten gaan. Maar toch doe ik er niks mee. Omdat ik niet weet waar ik moet beginnen. Omdat ik geen tijd heb voor reflectie. Omdat ik me niet kan focussen en omdat ik mezelf op de laatste plaats zet. 

Bovenstaand stuk komt rechtstreeks uit mijn dagboek en is van begin 2018. Het hoogtepunt van mijn dieptepunt. Vlak hierna verandert mijn situatie. Gelukkig niet doordat ik instort, maar doordat ik een kans zie en hem met beide handen aangrijp. Vanaf dat moment gaat het beter met me. Ik ben dus uiteindelijk niet overspannen of burn-out geraakt. Maar ik weet wel hoe het voelt als je er tegenaan zit. Daaruit komt mijn drive om mensen te gaan helpen om dit te voorkomen. 

Herken je jezelf in mijn verhaal, of zie je bij jezelf ook kenmerken van overspannenheid? Voorbeelden hiervan zijn prikkelbaarheidonrustig slapenconcentratieproblemenemotionele labiliteitpiekeren en een opgejaagd gevoel. Als je dit herkent, neem dan eens een stap terug en bedenk hoe je jezelf hieruit kunt halen. Is de situatie zeker weten tijdelijk, dan veer je makkelijker terug in je gezonde leefstijl. Maar als de situatie niet tijdelijk is, of er komt een stressfactor bij, trek dan aan de bel en praat met iemand. Bij voorkeur een coach die gespecialiseerd is in stress en burn-outpreventie. Of de preventiemedewerker of bedrijfsarts via je werkgever. Zij kunnen je verder helpen. 

Share:

0 Comments on "Overspannen (of erger)"

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Geef een reactie